Preek Zondag 26 mei 2024 Feest van de Heilige Drieëenheid

Preek  Zondag 26 mei 2024 Feest van de Heilige Drieëenheid

1e lezing Deut., 4, 32-34. 39-40
Antwoordpsalm Ps. 33 (32), 4-5, 6 en 9, 18-19, 20 en 22
2e lezing Rom., 8, 14-17
Evangelielezing Mt., 28, 16-20

Drie halen
We vieren vandaag het hoogfeest van de Drievuldigheid, oftewel Die-eenheid. Het feest van de Vader, de Zoon en de Heilige geest. Drie in een. Als op de markt rondlopen en we zien een aanbieding, drie halen een betalen, zijn we meteen geïnteresseerd. Een echte aanbieding, want we zijn koopjes jagers.
Drie-eenheid
Zo zou je de Drie-eenheid die we vandaag vieren ook kunnen zien. Een beetje oneerbiedig wellicht, want onze drie-eenheid is alles behalve een koopje. Maar het is wel degelijk een geweldig gegeven in ons geloof, meer dan je ooit zou verwachten misschien. Onze God die ons bij staat in drie gedaanten maar liefst. Ieder gedaante op zijn eigen manier. Overweldigend dat we daar op mogen rekenen.

Een God
God de Vader, der schepper, God de Zoon, de verlosser en De Heilige Geest voor de Heiliging. Wat ons geloof ook zo bijzonder maakt, is dat het Christelijk geloof het enige geloof is waar God mens geworden is.
In mijn tijd in Indonesië moest ik dat nog al eens uitleggen aan vele moslims in dat land. Ze dachten vaak dat we drie goden hadden, maar dat is natuurlijk niet zo. Ik zeg dat nu wel zo gemakkelijk omdat we het weten, maar eigenlijk vinden we dat vaak ook best moeilijk te bevatten. De Drie-ene God is ook voor ons een mysterie. Elke uitleg en keuze van woorden is te beperkt om het goed uit te kunnen leggen. Elke vorm dekt de lading nooit helemaal. En toch zal ik proberen dat op twee manieren te doen.

God de Vader
Allereerst is er natuurlijk God de Vader, van wie alles uitgaat. God de Vader is degene die alles geschapen heeft, door Hem zijn we op aarde. We zijn geschapen naar Zijn beeld.

Jezus Christus
Jezus is de mens geworden God. Hij is op aarde gekomen om ons te verlossen van onze zonden. Zijn dood aan het kruis en met name de opstanding waardoor we van onze zonden verlost werden, vieren we elke keer in de Eucharistie.

De Heilige Geest
De Geest zagen we al neerdalen op Jezus bij zijn doop. Dat was sowieso een bijzonder moment, want Jezus, de zoon van God werd gedoopt. Er was een stem te horen van God “dit is mijn Zoon” en Hij liet de Heilige Geest neerdalen. Op een moment waren de drie gedaanten aanwezig, zo lezen we in het Evangelie van Mattheus 3 vers 13-18.

We vierden vorige week het feest van Pinksteren, de dag waarop de Heilige Geest over de leerlingen werd uitgestort en ze hun zending kregen de wereld in te gaan om het goede nieuws te verkondigen, de liefde van God te verspreiden en uit te dragen. Een zending die wij allen hier door ons doopsel, maar ook door de zalving tijdens het vormsel ook ontvangen hebben. En vaak bidden we tot God, “zend uw Heilige Geest”, laat het de wind zijn in onze rug, laat het “kippenvel-gevoel” zijn bij geraakt worden.
Paulus schreef in de Rome brief: “De Geest die jij ontvangen hebt is er niet een van slaafsheid die u opnieuw vrees zou aanjagen. Gij hebt de geest van het kindschap ontvangen die ons doet uitroepen: „Abba, Vader!” Wat Paulus hier stelt is dat de Geest ons dichter bij God brengt. Niet uit dwang, slaafsheid, maar door onze eigen keuzes, de juiste keuzes. Door ons leven zo in te richten, naar de wetten van Mozes, de voorbeelden van Jezus in Zijn leven, zullen we steeds een stapje dichter bij Hem komen en ons daarbij ook steeds beter door voelen.

Spiritualiteit
Ik heb nu geprobeerd de drie gedaanten van de Heilige drie-eenheid een voor een te karakteriseren. En zoals gezegd, het lukt nooit volledig. Maar ik gaf ook aan dat we er nog op een andere manier naar kunnen kijken waardoor we er ook iets mee kunnen in ons leven.
En laat nu de Heilige Arnold Jansen, de stichter van de congregatie SVD daar heel veel moois over hebben geschreven. Hij werd geraakt door het gegeven van de drie-eenheid, hij groeide op met het Joannes Evangelie dat bij hem thuis veel gelezen werd.

Een van zijn uitspraken was ‘Moge de heilige Drie-enige God leven in onze harten en in de harten van alle mensen’. Het was zijn gebedsmotto. Dit motto inspireerde hem om zijn hele leven te wijden aan Gods missie, het bekend maken van de barmhartige liefde van God aan alle mensen. En dat door het Goddelijk Woord, Verbi Divini en van daaruit de orde van Societas Verbi Divini (SVD) gesticht. Hij vond de spiritualiteit terug in vier elementen van de Heilige drie-eenheid.
Mysterie van het Geloof

Arnold Janssen erkende de Drie-eenheid als een diep mysterie van het christelijk geloof. Hij benadrukte dat de Drie-eenheid het wezen van God uitdrukt als één wezen in drie Personen: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Missionaire Dimensie
In zijn missie- en zendingswerk benadrukte Arnold Janssen het belang van de Drie-eenheid in het christelijke leven en de verkondiging van het Evangelie. Hij zag de missie van de kerk als een deelname aan de zendende liefde van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Spirituele Leiding
Arnold Janssen richtte zijn spirituele leiding vaak op een diepere relatie met de Drie-eenheid. Hij moedigde een leven van gebed en meditatie aan, waarbij de gelovigen werden uitgenodigd om de liefde en gemeenschap binnen de Drie-eenheid te overwegen en te imiteren in hun eigen leven.

Gemeenschapsleven
De structuur en het gemeenschapsleven van de door hem gestichte congregaties waren geïnspireerd door het leven binnen de Drie-eenheid. De onderlinge verbondenheid en samenwerking tussen de leden van zijn congregaties weerspiegelden zijn geloof in de eenheid en diversiteit van de drie goddelijke Personen.

De Heilige Patrick

De Heilige Sint Patrick, geboren rond het jaar 385 had nog een andere manier om de drie-eenheid uit te leggen. Hij plukt een klavertje drie en zei: ‘Zoals een klaverblad één is en toch drie bladeren bevat, zo is het met God: Hij is één en tegelijk drievoudig.‘ Vandaar dat de Heilige Patrick met een klavertje drie (Shamrock) wordt afgebeeld.

Onze missie
En als we dan kijken naar onze missie in de kerk, onze roepingen, dan kunnen we uit bovenstaande elementen deze wellicht wat beter begrijpen. De Drie-eenheid als inspiratie maar ook als een invulling van ons geloof en liefde voor God te laten groeien. Die eenheid tussen God, Zoon en Heilige Geest on laten inspireren om zo ons leven in onze gemeenschappen vorm te geven. De diepere relatie met God, de Zoon en de heilige Geest te verdiepen en zo op weg te gaan goede keuzes te maken en die liefde uit te dragen. Zijn Woord te verkondigen, het goede nieuws te delen aan de mensen om ons heen.
Wat is ons geloof toch rijk dat we God in drie gedaanten een plek ons leven kunnen geven. Bidden tot God de vader, het voorbeeld van Zijn Zoon volgen en vragen om de Heilige Geest om ons op onze weg te helpen voortduwen. Ieder op zijn eigen manier, met de kracht van drie tegelijk.

Amen